At starte i Fix-karreen

Når I har sagt JATAK til en plads i Fix-karreen.....

Tager stuens personale kontakt til jer, for at aftale en dato for et opstartsmøde inden reel opstart. Vi ser helst at al kommunikation foregår via kommunikationsplatformen AULA, og derfor kan I nedenfor finde en guide til at komme på AULA. Her vil I modtage et velkomstbrev og et refleksionspapir til opstartsmødet omkring jeres barn, opstart som familie og forventninger/forhåbninger til os som vuggestue.

Hensigten med at opstartsmødet ligger inden jeres barns første dag, er at sikre os vi kan tage bedst mulig hensyn til det enkelte barns behov i forhold til opstart.

Hos os her i Fix-karreen arbejder vi med udgangspunkt i tilknytningsteorien og tryghedscirklen. Derfor ser vi også den første tid i vuggestuen som en tilknytningsfase, hvor vi som fagprofessionelt personale skal vikariere for jer forældre i fht varetage den vigtige tilknytning i relationen til barnet i de timer jeres barn er i vuggestuen. Vi har af sammen årsag ikke en skabelon, hvor one size fits all, men tager udgangspunkt i at alle børn er forskellige og reagerer dermed også forskelligt på at starte i institution. Det er vigtigt at vi som personale får opbygget både tryghed og tillid hos jer som forældre - men særligt til jeres barn, ved at vi får lov til at nærme os i kontakten og samspillet med barnet.

Ved opstartsmødet vil I sammen med den primære pædagog aftale konkret ramme for opstart. Dog anbefaler vi at barnet kun er i institutionen sammen med en forælder i ½-1 time de første dage.

Herefter vil den konkrete justering være en vurdering mellem forældre og personale, for hvordan det videre forløb skal være frem mod en normal hverdag.

I skal regne med at afsætte 14 dage til opstart, hvor vi putter lidt mere på for hver dag. Samt at jeres barn vil have behov for mere ro i familien den første måneds tid efter opstart i vuggestuen. For det lille vuggestuebarn kan opstarten godt være svær, så derfor har barnet måske brug for halve/korte dage i starten.

guide til at logge på AULA

Shape Created with Sketch.