Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

TOPI

TOPI står for Tidlig Opsporing og Indsats og har til hensigt, at sikre alle børns trivsel og udvikling understøttes bedst muligt. Der kigges i denne sammenhæng samtidigt på om der er stadier i barnets udvikling, som kalder på en ekstra opmærksomhed og en evt. fælles indsats omkring. Da det kan være en indikator for det lille barn, om at det har brug for ekstra stimuli eller anden støtte fra os til at mestre enkelte kompetencer til fulde. Det er vigtigt at understrege, at TOPI er et pædagogisk redskab, som vi benytte til at sikre at ALLE børns behov for forskellig stimuli og evt. ekstra indsats opspores og tiltag iværksættes så tidligt som muligt og dermed også ved så lille en indsats/justering som muligt. Dette gør vi med udgangspunkt i tesen om, at jo tidligere i erfaringsdannelsen hos den enkelte - desto mindre indsats/justering skal der til for at skabe nye erfaringer. 

Det er et lovkrav, at kommunen (jf. Servicelovens § 146) og dermed også det pædagogiske personale i vores institutioner (jf. § 1 i Dagtilbudsloven sammenholdt med deres skærpede underretningspligt, jf. § 153 i Serviceloven) holder øje med, om børnene trives i kommunen/ institutionen. Kommunen har besluttet, at måden det gøres på i de københavnske institutioner er, at det pædagogiske personale benytter det pædagogiske værktøj TOPI. TOPI er et redskab, som er udviklet af Socialstyrelsen, og som efterfølgende er blevet gjort digitalt af Rambøll. Det er et pædagogisk redskab, som hjælper det pædagogiske personale med systematisk at sikre, at ingen børn bliver overset, hvis de ikke trives.

Dokumenter

Forældrepjece om TOPI.pdf

Shape Created with Sketch.